26.04.2025
INFORMAČNÍ PORTÁL

Aktualizace III/2 - Zákon státní sociální podpoře

Zákon o důchodovém pojištění
obalka
  • Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře
  • Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
Ročník 2025
Formát A5
Počet stran 120
Autor Sbírka zákonů
EAN 9771802834308
Edice Aktualizace
Novela č. 52/2025 Sb. která mění zákon č. 117/1995 S.
V § 12 odst. 1 písm. d) se s ohledem na úpravy v zákoně o vysokých školách vypouští definice zahraniční vysoké školy zakotvená pro účely zákona o státní sociální podpoře; zákon o státní sociální podpoře pak bude ohledně uvedeného pojmu v § 12 odst. 1 písm. d) toliko odkazovat (prostřednictvím poznámky pod čarou č. 70) na ustanovení zákona o vysokých školách. V návaznosti na změny ustanovení § 93a a násl. zákona o vysokých školách o poskytovatelích zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky je dále nezbytné promítnout do zákona o státní sociální podpoře do ustanovení § 12 odst. 1 písm. e) o soustavné přípravě dítěte na budoucí povolání studiem ve vysokoškolském studijním programu zahraniční vysoké školy příslušnou formulační změnu ohledně případu poskytování uvedeného vzdělávání českou právnickou osobou. Dále se v § 12 doplňuje nový odstavec 4, jímž bude použití pravidel stanovených v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení pro řízení o postavení studia na roveň pro účely důchodového pojištění vztaženo i na rozhodování prováděné pro účely státní sociální podpory.

Novela č. 52/2025 Sb. která mění zákon č. 155/1995 S.
V návaznosti na změny ustanovení § 93a a násl. zákona o vysokých školách o poskytovatelích zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky je nezbytné promítnout do zákona o důchodovém pojištění do ustanovení § 21 odst. 1 písm. a) bodu 3 o soustavné přípravě dítěte na budoucí povolání studiem ve vysokoškolském studijním programu zahraniční vysoké školy příslušnou formulační změnu ohledně případu poskytování uvedeného vzdělávání českou právnickou osobou. V § 21 odst. 1 písm. a) bodě 2 se pak s ohledem na úpravy v zákoně o vysokých školách vypouští definice zahraniční vysoké školy zakotvená pro účely zákona o důchodovém pojištění

Novela č. 77/2025 Sb.
Změna výše uvedených zákonů má prolomením zákonné mlčenlivosti zajistit přístup ochránce práv dětí k informacím, které uvedené orgány sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny, orgány státní sociální podpory a další získávají při své zákonné činnosti a k informacím z činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví, o využívání omezovacích prostředků v sociálních službách v evidenci poskytovatele sociálních služeb, o pojistných věcech, o daňových řízeních, o poskytování zdravotních služeb včetně přístupu do zdravotnických zařízení a zdravotnické dokumentace. Všechny tyto informace a přístupy jsou nezbytné k řádnému výkonu funkce ochránce práv dětí. Pokud je vůči veřejnému ochránci práv nebo ochránci práv dětí například prolomena daňová mlčenlivost, pak automaticky platí, že je prolomena vůči jejich aparátu úředních osob a dalších osob vykonávajících administrativní, poradní, obslužné úkoly vůči těmto osobám (samozřejmě pokud plní úkoly, v jejichž rámci je informace jinak krytá daňovou mlčenlivostí poskytována). Zde je třeba zdůraznit, že průlom do daňové mlčenlivosti svědčí veřejnému ochránci práv, resp. ochránci práv dětí, nikoliv jako fyzickým osobám, ale jako veřejným institucím (byť ztělesňovaným konkrétní fyzickou osobou), či přesněji je uvedený průlom stanovován ve prospěch výkonu jejich zákonné pravomoci. Veřejného ochránce práv, resp. ochránce práv dětí proto nelze vnímat izolovaně bez jejich úřednického aparátu, tedy v tomto případě bez Kanceláře, která podle návrhu zákona plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti ochránce. Samostatnou skupinu představují osoby, kterým zákon o Veřejném ochránci práv ve vymezeném rozsahu svěřuje výkon kompetence veřejného ochránce práv, resp. ochránce práv dětí, popř. umožňuje, aby ochránce na ně část své působnosti přenesl. Tato delegovaná působnost je od působnosti vymezené veřejnému ochránci práv a ochránci práv dětí v plném rozsahu odvozena, resp. jedná se o výkon téže kompetence prováděný na základě zákona jinou osobou. Takto je odvozena působnost zástupce ochránce stejně jako působnost zaměstnance Kanceláře, který může být ochráncem pověřen k plnění úkolů při výkonu působnosti svěřené zákonem č. 349/1999 Sb. ochránci. I v tomto případě je třeba prolomení daňové mlčenlivosti vůči ochránci třeba chápat také jako prolomení mlčenlivosti vůči těmto osobám, neboť tyto osoby vykonávají za zákonem stanovených podmínek část originální působnosti ochránce, v jejíž prospěch je průlom do daňové mlčenlivosti normován. Zároveň návrh zákona vymezuje povinnost ochránce práv dětí platit pojistné do příslušného pojistného systému a příslušnost Kanceláře veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí k provádění úkonů v rámci daného pojištění pro samotného ochránce práv dětí, aby byla zajištěna jeho účast v uvedených pojistných systémech.

}